Glasovni korisnički interfejs - primena na pametnim domovima
VUI (Voice User Interface) podrazumeva konekciju između čoveka i tehnologije. VUI-om se može smatrati svaki glasovni kontakt, bilo da je to proveravanje vremena preko Siri, zadavanje komande poziva ili puštanje muzike preko Amazon Echo-a.
Nesporno je da VUI svakim danom sve više postaje deo naše svakodnevice, a da sami toga i nismo svesni.
Personalizovani glasovni interfejs pomaže korisnicima da pokrenu automatizovanu uslugu ili proces zadavanjem glasovne komande, dobijajući za uzvrat precizne i munjevite informacije koje korisnicima pomažu da ostvare svoje ciljeve.
"Glasovni asistenti" kao što su Google Home, Amazon Echo i Apple Home Pod će promeniti način na koji smo do sada iskusili tehnologije.
Glasovni asistenti moraju da nauče kako da dostave informacije pomažući korisniku da dobije pravu informaciju. Tok razgovora između njih mora biti dobro isplaniran kako asistent ne bi ostao bez odgovora, a korisnik uskraćen za informaciju koju je želeo da dobije.
Veza između dizajna i VUI-a
Kao produkt dizajner, moj deo posla je da se brinem o korisničkim navikama i o olakšavanju korišćenja proizvoda. Baš iz tog razloga sam izabrao da pričam o VUI-u (Voice User Interface).
UX dizajn (user experience - dizajn korisničkog iskustva) teži ka omogućavanju dostavljanja što preciznijih i što bržih informacija. Tako je i sa dizajniranjem glasovnog korisničkog interfejsa. Dobro ste pročitali - itekako je moguće dizajnirati “glas”.
Glavni aspekti na koje VUI dizajneri treba da se fokusiraju:
Sprovesti istraživanje korisnika kako bi se razumelo ko je korisnik. Dizajneri treba da razumeju čitav proces komunikacije između sistema i terminalnog uređaja od početka do kraja.
Preuzeti odgovornost za izradu prototipa proizvoda i opis proizvoda, opisujući interakciju između sistema i korisnika.
Treba razmotriti zahteve za obradu kada se opisuje interaktivno ponašanje između sistema i korisnika. Potrebno je što više analizirati podatke kako bi shvatili gde je krenulo naopako. Takođe treba konstantno raditi na unapređivanju sistema, jer na kraju svakog dana postoje novi podaci koji nam mogu pomoći da što bolje razumemo vezu između korisnika i sistema.
Prednosti korišćenja i izazovi pri dizajniranju
Pored glasovnih komandi ogromna prednost pametnog doma je to što se sva “magija” sprovodi preko jednog upravljača, tačnije preko aplikacije na mobilnom telefonu ili tabletu. Ali da bi korisnici mogli intuitivno da je koriste potrebno je da interfejs bude prilagođen njihovim navikama. Drugi izazov je da se tolika količina informacija i komandi prikaže na tako malom ekranu.
Pametni domovi
Pametan dom koristi uređaje povezane sa internetom za automatizaciju i praćenje sistema u kući. Ovim načinom praćenja omogućava se efikasnija potrošnja električne energije, kao i omogućavanje veće sigurnosti doma. Na ovaj način možemo upravljati uređajima u našem domu i zadavati komande čak i ako fizički nismo prisutni u njemu. Na primer, podešavanje temperature u kući ili aktiviranje prskalica za zalivanje travnjaka u dvorištu su mogući preko mobilnog telefona.
Nedavna studija Juniper Research-a, najvećeg svetskog istraživačkog centra za digitalne tehnologije i predviđanje novih trendova na polju inovacija, pokazuje da će do 2023. godine biti na snazi osam milijardi digitalnih glasovnih asistenata. Najbrže rastuće tržište je za smart TV, pametne zvučnike i pametne domove.
Od kraja 2018. godine, širom sveta je korišćeno oko 2,5 milijarde digitalnih govornih asistenata.
Prema analitičaru i istraživaču James Moar-u, analitičaru Juniper Research-a koji ima fokus na istraživanju i predviđanju inovacija na polju mobilnih telefona i drugih uređaja, pametni televizori i pametni displeji biće od posebnog značaja u budućnosti. Oni pružaju vizuelni kontakt za koji se smatra da je poslednji korak koji pametne zvučnike deli od savršenstva.
City Expert i pametni domovi
City Expert je lider na tržištu nekretnina i kao kompanija koja predviđa i prati inovacije, svakako će pratiti dalji razvoj pametnih domova i način na koji oni menjanju iskustvo stanovanja. Vizija City Expert-a jeste korišćenje tehnologija kako bi se unapredilo i olakšalo korisničko iskustvo. Kako City Expert menja iskustvo pretrage i kupovine novog doma, tako će glasovni asistenti promeniti iskustvo stanovanja.