Od ideje do startup-a
Pričali smo sa Darkom Lukovićem, CPO City Expert-a, o tome kako se dolazi do prave ideje za start-up, kako izgleda put razvoja jedne ideje i o upornosti koja se isplati.
1. Kako se ideja o City Expertu rodila?
Dok sam studirao na Matematičkom fakultetu, Univerziteta u Beogradu, imao sam priliku da promenim više lokacija za stanovanje. Ideja se rodila kao posledica ličnog problema u pronalaženju nekretnine za zakup. Sama ta aktivnost mi je izazivala frustraciju, jer su oglasi bili nepotpuni i uglavnom su sadržali samo pozitivne strane nekretnine za izdavanje. Bilo je dosta neprijatnih iznenađenja, a pri tom sam gubio dosta vremena i energije.
Istraživao sam druga tržišta i uvideo da postoje slični problemi. Tu se polako rađala ideja - zašto ne olakšati proces pronalaženja nekretnine?
Dakle, sama zamisao je bila da se uvede inovativno rešenje na tržište nekretnina koje će se oslanjati na moderne tehologije i time olakšati proces traženja nekretnine, dok je ideja proistekla iz lične potrebe.
2. Koliko ste radili na samom konceptu i na koje izazove ste nailazili na samom početku?
Od rađanja ideje do lansiranja prve verzije sajta proteklo je oko 3 meseca svakodnevnog rada. Na samom početku je bilo bitno da se okupi tim ljudi koji dele viziju pravljenja revolucije na tržištu nekretnina.
Paralelno smo radili na validiranju ideje, istraživanju pravnog segmenta, na kreiranju i testiranju procesa u realnom vremenu, i na kraju na izradi inicijalne verzije sajta. Sama izrada koncepta zavisi od branše, a kako se proces zakupa nekretnine ne završava na sajtu i sam koncept je bio zahtevniji.
Izazovi na koje smo nailazili su bili usklađivanje brzine okupljanja tima sa brzinom razvijanja koncepta, osmišljavanje procesa koji su izlazili van okvira standarda i primera dobre prakse. Naravno finansiranje je ključan faktor i jako veliki zadatak na samom početku pokretanja posla.
3. Da li si na početku stvaranja City Experta bio svestan da će da postane prva online agencija za nekretnine?
Bio sam svestan da ćemo promeniti način na koji ljudi pretražuju i razgledaju nekretnine za zakup ili kupovinu. Online model poslovanja je došao tranzicijom iz tradicionalnog modela koji nam je omogućio da osetimo i sagledamo sve njegove mane. Tradicionalni model je onemogućavao potpunu transparentnost koju smo želeli da postignemo. Pored toga što smo unapredili sam proces traženja nekretnine, prebacivanjem na online model poslovanja postigli smo skalabilnost i stvorili priliku da naš brend postane globalan.
4. Koji je savet za ljude koji imaju ideju, a nisu je realizovali?
Prvi korak koji svaki start-uper treba da preduzme je validiranje ideje. Ma koliko ideja na "prvu loptu" zvuči sjajno, može da se desi da korisnicima zapravo ne rešava problem, jer ideja je tu zbog problema korisnika, a ne obrnuto.
Drugi korak je okupljanje tima što je i najveći izazov. Vrlo je bitno pronaći prave partnere, osobe sa kojima ćete provoditi mnogo vremena zajedno, osobe sa kojima ćete proći kroz mnogo uspona i padova, a odlika dobrog tima je da ustaje nakon svakog pada.
Treći korak je građenje proizvoda koji rešava problem i da ne čini da se korisnicima samo sviđa, već da ga vole. Potrebno je razumeti potrebe korisnika i u skladu sa tim izgraditi proizvod koji će kod njih stvoriti osećaj da bez istog ne mogu funkcionisati.
Najvažniji korak ovde je egzekucija. Potrebno je biti fokusiran na realizaciju planiranih aktivnosti, naoružati se strpljenjem i voditi tim ka istom cilju.
Jedan od ključnih faktora za uspeh je ukomponovati svoj proizvod i tržište. Takođe, ukoliko vam je želja da vaš startup bude višemilionski vredan, obratite pažnju na veličinu tržišta, odnosno da li tržište može da zadovolji vaše apetite.
Dva najveća problema koja danas čujem je da ljudi ne mogu da pokrenu svoj biznis jer rade na drugom poslu i da nemaju finansije za početna ulaganja. Savet koji tu najčešće dajem je da validiraju ideju što mogu uraditi van radnog vremena i da nakon validacije i ostalih gore navedenih koraka, potraže investiciju. Investicija na početku može doći od prijatelja, porodice ili angel investitora, a kasnije i od VC fondova. Prava je retkost u današnje vreme videti da se biznis skalira bez investicije, a jedan od mitova je da je dobijanje iste nemoguća misija.
Svakodnevno učite, jer verovatnoću za uspeh povećavate sticanjem novih znanja i iskustva. Povezujte se sa ljudima koji preduzetnički razmišljaju, pričajte o svojim idejama i onima koji nemaju ideju. Možda će vam upravo oni pomoći u sprovođenju iste.
Za kraj bih izdvojio kao jedan od najvažnijih saveta mladim startup-erima - budite uporni! Tajni recept za uspeh je pokušati još jednom.