Poslovni prostori i lokali u vreme krize
Već smo pisali o tome kako je zdravstvena situacija u zemlji ove godine uticala na tržište nekretnina, ali nismo se pozabavili jednim njegovim delom. Pandemija je zadala težak udarac turizmu i ugostiteljstvu, i veliki broj malih biznisa je morao da (nadamo se, privremeno) napusti prostorije. Sa druge strane, mnoge kompanije su prebacile svoje poslovanje na rad od kuće, pa više nemaju potrebu za poslovnim prostorom koji su ranije zauzimale. Pitali smo Miloša Mitića, operativnog direktora City Experta, za komentar na dešavanja na tržištu poslovnih prostora.
Da li se ponuda poslovnih prostora i lokala na City Expert sajtu ove godine povećala?
Da, jeste. Što se tiče ponude, došlo je do rasta iz dva razloga. Prvo, zbog trenutne tržišne situacije gde dosta zakupodavaca i firmi izlazi iz lokala zbog finansijske situacije. Drugo, City Expert nudi savremeno oglašavanje nekretnina, sa celokupnim brendiranjem lokala i uz najnižu proviziju na tržištu, pa nam se vlasnici javljaju da sarađujemo.
Da li se vide neki trendovi u vezi cena i kvadratura - i da li postoji tražnja?
Suštinski, cene nekrenina određuje tržišni mehanizam, ponuda je znatno porasla a tražnja je pala. Ovakve krive ponude i tražnje dovode do pada cena lokala. Što se tiče kvadrature - tu nema pravila. Ima dosta slobodnih malih prostora, ali isto i velikih. Drastičniji pad cena se vidi kod velikih poslovnih prostora, a oni se i najmanje traže, tu govorimo o poslovnim prostorima koji koštaju više od 2.000€ za jedan mesec. Tražnja postoji, ali je trenutno na minimalnom nivou.
Koja su vaša predviđanja za blisku budućnost u vezi poslovnih prostora i lokala?
Ovo je zaista teško predvideti i zavisi od mnogih faktora na koje ne možemo da utičemo - od pomoći države, sposobnosti privrede da se oporavi i sposobnosti svakog pojedinačnog preduzeća ili preduzetnika da održi posao u uslovima krize. Država jeste stimulisala celokupnu privredu u početku pandemije, sada pokušava da ta sredstva stimulisanja preciznije usmeri na najpogođeniji deo privrede. Na žalost, to nije dovoljno da pokrije gubitke nastale usled zatvaranja tržišta, pogotovo što sve ovo traje predugo.
Kako City Expert planira da pomogne vlasnicima poslovnih prostora i lokala?
Tako što ćemo da radimo ono što najbolje znamo: da pomognemo vlasnicima poslovnih prostora i lokala da što pre dođu do novih zakupaca. Vlasnicima dajemo čak 25% popusta na proviziju ako pristanu da se lokal/poslovni prostor brendira, nudimo odličan digitalni marketing i veliku vidljivost na našem sajtu, koji posećuje ogroman broj zakupaca, jer cene najbolje korisničko iskustvo i činjenicu da kod nas ne plaćaju proviziju.
Kako pretvoriti krizu u šansu, šta biste poručili malim privrednicima?
Uspešni ljudi promene vide kao priliku za inovacije i kreativnost, samo na taj način teška vremena mogu da se pretvore u periode evolucije. Svaka kriza jeste šansa za ljude koji znaju da prilagode strategiju poslovanja prilikama. Savet je da se ne odustaje, svaka firma mora da radi na podizanju morala i kreativnosti zaposlenih. Sada je trenutak kada će se napraviti ogroman jaz između onih koji će posustati i onih koji će gurati napred i time osigurati sebi mnogo bolju poziciju na tržištu kada sve ovo bude iza nas. Što će, nadam se, biti uskoro.